Thursday, September 29, 2011

Saya Generasi #01

i saw in contengconteng blog about #SayaGenerasi.. sangat suka sebab ia mengembalikan nostalgia lama.. aicecece.. so aku pun nak listkan apakah yang aku harungi semasa tempoh aku membesar.. bagaimanapun mungkin ada yang aku ingat-ingat lupa.. almaklum ingatan sedar kurang baik sikit..

1. Belon Acah
or kebanyakan orang panggil Galah Panjang.. well aku tatau la kenapa aku panggil Belon Acah.. sangat suka.. selalu bermain di halaman rumah.. korang yang dok taman perumahan dapat kerrrr mainnn?? hehe eksen gitu.. almaklum ia memerlukan ruang yang luas.. aku hebat bermain okay (kecik-kecik aku perasan best ala-ala sume benda aku tera kononnya).. sebab badan aku kecik dan aku mampu berlari pantas untuk menyelinap dan end the game.. kira sape dalam kumpulan aku memang bertuah la sebab asik menang jek hahahaha..

2. Game-Baling-Bola-Tenis-Kat-Orang (hahahah tatau la apa nama game ni)
Main dia cenggini, kita korek lubang sebesor bola tenis bleh masuk mengikut jumlah orang bermain.. kalo 10 orang maka 10 lubang.. dan setiap lubang diberikan untuk setiap orang, sorang player akan ambil jarak lebih kurang 10 kaki dari lubang dan baling bola tenis tu, kalo bola tu masuk kat lubang aku la kononnya, maka bertempiaranlah 9 orang yang lain dan aku kena lari lelaju amek bola tu zasssssss terus baling dekat sape yang terkedek-kedek.. kalo kena maka letaklah batu kat lubang orang yang kena baling.. kalo tak kena maka letak batu kat lubang aku tu.. sape yang paling cepat capai 10 bijik batu kot maka akan didenda lekapkan badan dekat dinding rumah dan orang lain akan baling bola tenis tu dekat dia.. ehh zalimnya permainan ni sapelah reka.. well aku tatau la orang lain main tak tapi budak kampung aku main.. kami sedikit samseng (alhamdulillah dah beso sume jadi anak yang soleh dan solehah :p)

eh teringat aku ada one time tu bola masuk kat lubang Ana, so Ana amek dan baling dekat Jay (dua dua perempuan), si Jay tak puas ati dia kata Ana baling bola di luar kawasan.. pastu dia amek bola tu dia kejor si Ana maka adengan kejor mengejor berlaku dan bila dah dekat Jay bantai Ana dengan bola tu.. sudahnya bergado tarik-tarik rambut uollssss.. dahler memasing rambut rapunzel.. sedaplah bergolek-golek.. dahtu yang lelain tak terus leraikan.. boleh bantai gelak jek..

3. Moero Attack - Kesatria Baja Hitam - Gaban
Ya ampunnnnnnnnn.. cerita paling hebat dekad 80an tu.. aku sanggup kena marah dengan cikgu pegi sekolah agama lambat demi Moero Attack ko.. sape mampu tandingi jalan cerita dan imaginasi sehebat itu.. Lingkaran Berputar!! Servis Berkembar!! hebat sungguhhhh.. kalo dia buat balik smula confirm aku tercegat depan tv ngadap..

Tak lupa juga Kesatria Baja Hitam dan Gaban.. nama tajuk pun dah boleh bayangkan kehebatan cerita.. wakacau wakacauuu.. sekali lagi.. hebat sungguhhhh..

hmm masa aku lebih kecil lagi sebelum Moero Attack segala tu cerita tersedih di dekad 80-an.. Oshin.. haaa aku kecilll lagi masa ni tapi aku ingat nama Oshin menjadi sebutan.. sangat sedih cerita ini..



oh jenuh dah.. lenkali sambung..
 

Template by Best Web Hosting