Friday, January 1, 2010

danda vs me

ever read men from mars and women from venus? ditulis John Gray (aku google nama penulis ni jangan harap aku leh ingat).. ada banyak siri rasanya.. 16 siri katanya? agaknya kot.. aku cuma baca yang main book men from mars women from venus jek.. tapi rasanya pun tak khatam.. dalam separuh jek aku baca pastu sangappp.. tak abih2 baca last2 kawan aku mintak balik buku dia..

yang kat malaysia cover dia version lain.. plain sahajork..

aku pun xbrapa nak ingat nasihat yang pakcik gray bagi, hmm tapi ada satu yang aku ingat pasal dia kata cara tangani stres antara lelaki dan pompuan yang berbeza.. orang pompuan kalu ada problemo mesti sbok bising2 satu kampung citer kat kawan2 masalah dia.. nak share sesama meluahkan segala.. kena share maaa.. but for men pulak kata pakcik gray diorang xsuka gitu, kalo ada masalah depa lebih suka dok dalam gua.. so kalo diorang tengah senyap seperti ada masalah ko orang pompuan jangan dok sbok tanya x abih2..

F : u ada masalah ke?
M: hmmm..
F: kenapa dengan u ni? cuba cakap dengan i..
M: takde apa-apa..
F: takkan la takde apa-apa, kalo takde apa-apa takkan la u senyap jek macamni..
M: i ok, takde apa-apa (bangun dan blah masuk bilik)
F: (pegi follow masuk bilik xpuas ati) u ni kalo ada masalah taknak citer dengan i
M: (diam)
F: kalo i cakap mesti u buat bodo jek.. u ingat i ni tunggul.. (suara makin tinggi)
M: u ni dah kenapa? i kata xde apa-apa, xde apa-apa la.. (suara naik jugak)
F: (muka sedey dah nak menangis) sampai ati u marah i
M: (buat bodo)
F: (rasa tersinggung, keluar dari bilik bersedih-sedihan membawa ati yang luka dan terus rasa stres memikirkan yang bukan-bukan adakah lelaki itu sudah membenci diri ini dan macam-macam lagi pikiran karut marut)

hah tu contoh conversation yang direka.. see orang laki memang susah nak bukak mulut, dan orang pompuan terlalu kepoh pastu berfikiran negatif yang membawa kepada stres.. padahal yang lelaki maybe memang takde masalah pun atau paling tidak dia sakit ati team bola dia kalah ker dsb..

untuk aku yang cuba memahami pakcik gray sebelum ni biasa kalo danda aku senyap kelihatan xde mood mula2 memang aku kepoh tanya 'u pesal? ok ka?' (aku memang kasar dan tidak bersifat keayuan romantisan) 'hmm ok' (jawab sambil buat muka malas) so dats it aku just shut up dan bolayan dia.. sebab memang lepas dia berdiam diri dan masuk ke dalam 'gua' dia, dia akan ok balik.. so ko just kena paham paham sendrik la..

so tu antara beza dia.. kalo rasa nak paham lebih lagi, gi la baca buku tu sendrik..
 

Template by Best Web Hosting