Thursday, August 25, 2011

puasa moment

Dah 25 ari rupanya kita berpuasa yer.. dah nak raya pun.. puasa kali ni belom ada satu ari pun buka kat luar.. alhamdulillah.. selamatttt duit.. beli kat bazar pun sekali sua.. sana sini dengor orang komplen kena cirit birit la.. makanan basi la.. makanan perisa sampah la.. memacam la.. so jadik ler cam aku masak je ler kat dapur tu walopun cuma ikan bilis goreng + bawang + lada kecik + kicap.. ah sedapppnyaaa.. eh lagi bahaya weh makan lauk macamtu sebab selera aku akan makin bertambah maka aku akan tambah dan tambah dan tambah nasi sampai pinggan tu pun letih ngadap aku.. nasib baik berat badan agak berkurangan sekarang ini.. harap dapat maintain..

aku start puasa masa umor 5 tahun.. ponteng beberapa ari sebab tak bangun sahur.. tapi overall okay jek masih mampu.. memang la sampai petang tu dah penat tapi gigih jugak.. sendiri yang nak posa maka kena la bertabah.. lagipun pak aku rasuah dengan jajan.. ari-ari petang jek pak aku bawak pi taman istimewa gi beli jajan-jajan.. haa kalo tak posa kan tak dapat jajan maka posa la aku..

lagi satu masa kecik-kecik dolu abang ngan kakak aku suka dengki.. kalo tak posa diorang tak bagi makan sekali masa berbuka.. aku paling ingat abang aku yang sulung sound aku.. 'ehhh tak puasa gi duduk depan sana jangan duduk ngan orang puasa' walopun dia cakap ala-ala gurau, tapi sebagai anak kecil yang kecik atinya maka tersentuh jiwa aku lalu membawa diri dok depan sensorang sambil mengalirkan airmata.. beberapa tahun berlalu bila abang aku punya anak dah besor and diorang balik umah untuk buka posa sama-sama.. yesssss masa yang aku tunggu-tunggu.. penantian aku akan berbayar.. bila je anak dia nak duduk sekali buka maka aku dengan muka gembiranya berkata 'eh eh ni tak puasa apesal duduk sama dengan orang puasa ni.. pegi pegi duduk depan sana.. ni untuk orang yang puasa jek' maka terkulat-kulat la muka anak along aku dengan muka along aku sendiri.. huahahuahahahah.. (matilah kang sket ari anak aku pulak kena fire dengan sesape.. what goes around comes around.. tak gituuuu)

puasa yangyok jugak penah aku buat.. yelah kecil-kecilan kan suka main lari-lari dekat luar.. bila masuk kepenatan maka masuklah ke bilik air.. nak cuci muka kasik segar kononnya.. maka dapatlah rasa barang seteguk dua air paip ituuuu.. hahaha well aku rasa bukanlah aku sorang di dunia ni buat keje gitu.. mesti aku akan berkongsi citer yang sama ni dengan orang lain..

paling tak lupa sekali tu masa aku tengah suap anak sdara aku makan nasik di bulan posa.. aku dah akil baligh masa tu dan kebetulan puasa pertama aku tak boleh puasa.. bagi makan dekat luar rumah.. aku suap anak sdara aku, aku suap diri aku, suap anak sdara, suap diri sendiri.. gitu ler bergilir-gilir baru adil.. sekali ada makcik lalu depan umah aku dan stare aku kuat-kuat.. kalo boleh terkuar bijik mata makcik tu, jenuh dia asik kutip masukkan jatuh lagi kutip masukkan jatuh lagi punyalah kuat makcik tu beliakkan mata kat aku.. sepanjang jalan dia sampai tertoleh-toleh memberi renungan panjang kat aku.. aku rasa sdeh sangat.. kenapa la makcik tu jeling aku macamtu sekali.. apa salah aku.. aku tak kenal dia pun.. apsal dia tak suka aku.. setelah penat aku berpikir dan bersdeh kerana dibenci seorang makcik yang aku tak kenali.. tetiba dushhh.. oh no bulan puasaaaaaa.. no wonder la.. marah makcik tu tengok anak dara sunti macam aku tak berpuasa.. harap maaf makcik.. saya tak ingat ni bulan posa..

memacam yek ragam orang puasa.. taun ni anak aku Alisyia 5 tahun and Adrieyana 4 tahun tapi memang tak puasa la.. aku tak paksa.. Adrieyana memang aku tak suruh langsung.. Alisyia aku suruh cuba sket-sket.. half day la.. tak berapa berjaya.. mungkin next year..


 

Template by Best Web Hosting