Monday, July 14, 2008

Guna duit biar berjimat ye dikkk..

Arini keje aku bagi nasihat kewangan kat student.. dah macam consultant la kiranya.. bukan apa sebenarnya aku kedekut nak bagi budak pinjam duit.. hahaha.. isk xler gitu.. aku cuma perlu berhati2 sebelum nak luluskan budak2 ni pinjam duit.. kalo x kejenya asik nak pinjammmm ajek.. diorg bukan nak ingt karang nak kena bayar balik.. pastu tolak duit pinjaman akan datang nanti pastu penyudahnya xcukup duit sampai bila2..

Kalo budak2 yg datang pinjam duit ni belum dapat duit dari sponsor diorang aku xlah berkira sangat.. sian budak2 ni.. xsume senang mak bapak mampu support.. tapi yang datang budak senior yang baru masuk duit pinjaman..



'kenapa nak pinjam?'
'duit xcukup nak beli printer'
'hah printer? penting sangat ke?'
'err..'
'skang ni awak dah xcukup duit, printer tu bkn prioriti buat masa ni. Kat kolej ada lab, kat fakulti, library.. banyak tempat ada.. bersusah sket la.. blablabla..'

ha gitu ler.. tapi aku cuba la bebel dalam kaedah lembut gitu.. serba sedikit pengurusan kewangan.. mungkin aku bukanlah layak sangat nak nasihat diorang bab2 ni.. cuma bukakkan jalan kat diorang tentang sket2 cara urus duit.. almaklum aku ada follow AzizCFP consultant kewangan itu tentang cara urus duit.. xdelah bleh apply sume2 tu kat students.. at least cara urus perbelanjaan harian dan bulanan.. kena ada displin bab2 duit ni.. kalo x memang terbabas jek la.. macam aku laa.. hahaha.. :p
 

Template by Best Web Hosting