Wednesday, November 19, 2008

Bandung Trip 12 - 16 November 2008

Day 1 (wednesday)

Ini adalah kali kedua aku ke Indonesia tahun ni.. aritu bulan Jun pegi Bali la ni pegi Bandung lak..
Setelah mengalami memacam rintangan akhirnya aku sekelurga sampai gak ke Bandung jam 6.30pm ikut jam tangan aku.. kalu ikut jam tangan orang bandung baru kol 5.30pm.. aku demam pada hari itu dengan suhu badan mencecah 39.8 degrees..

ni pemandangan bandung dari atas

Sampai2 dekat airport dia.. kecik sahaja seperti ini.. berebut2 nak amek bag.. dia xde sistem pusing2 tunggu bag tu.. kita kerumun ramai2 dekat pak kastam tu tunjuk beg kita mana satu nanti dia amekkan..

airport bandara hussein sastranegara bandung.. kecil sahaja..

pak supir kami pak adnan from mulia rental company dah tunggu.. kami mintak avanza.. satu ari 16 jam sewaannya adalah IDR 350,000.00.. dia anto kami g hotel apartment iaitu Grand Setiabudi yg terletak di Jalan Setiabudi.. Apartment tu 2 bilik and 1 bathroom. Also complete with hall and kitchen.. Nice.. we can cook.. quite complete..

our apartment.. Grand Setiabudi..

Malam tu we had our dinner at Dapur Sangkuriang.. its a Sundanese food.. ikan gurame.. kepakaran diorang katanya adalah sup ikan.. the fish is fresh from the pond.. they have a pond inside their place.. the food taste quite good but i think its expensive.. lebih kurang sama jek makan kat malaysia.. mcm lagi mahal jek.. anyway pak adnan already warned us about the price.. after dinner we just get back to our apartment to get some rest..

Dapur Sangkuriang.. Specialty in Fish Soup.. yang datang sini banyak pelancong la.. kebanyakan dari malaysia.. u feel like being at home :p
Day 2 (thursday)

We start our day early.. walopun jam kat sini lambat sejam dari malaysia tapi cuaca diorg sama jek.. kalo kita kol 7 dah terang, diorang kol 6 pagi dah terang gak.. most of our shopping complex bukak kol 10 rite so diorg bukak kol 9 ler gitu..

bersiap sedia nak menempuh jalan2 di bandung.. tengok map dlu.. hehehe macam la drive.. tentu2 ada org bwkkan..

second day ni we went to pasar baru first.. pasar baru ni altogether ada 7 floor.. let see what they have there as i can recall ek.. kat situ jual baju2 batik, tudung2, telekung, baju2 kerawang (not much choices la pun), pakaian org nak g haji umrah, kain2 ela and kain2 lace (cheap i think, i dont stop coz nobody going to be married as far as i know), ada handbag2 kat tingkat atas tu, baju2 dress ke blouse utk pompuan.. boleh dikatakan pasar baru ni utk org pompuan je ler.. price quite ok ler tapi hard to bargain.. kedekut giler nak mintak kurang.. masa g bali aku rasa lagi senang nak mintak diskon..

atok nenek and alisyia memilih baju batik atok nak beli

after pasar baru we went to err.. heritage cascade xsilap aku.. skang dah masuk acara factory outlet.. rasanya bandung ni sbenanya mmg all about factory outlet pun.. specialty diorg la kiranya.. branded stuff with cheap price.. not sure sume tu ori x sbb ada yg some stuff aku ragui keorian dia.. but ada yg bleh dipercayai kot..

one of the famous factory outlet.. heritage cascade

after heritage p plak ke rumah mode.. sopping sopping sopping.. memang murah2 ler.. main tarik je apa nak beli.. puas ati.. pastu balik hotel dah kot sbb girls dah penat.. my in law pun nak rest.. makan malam tu kat hotel je kalu xsilap.. oh cuma me danda and alisyia ada kuar pegi dekat toko tiga tempat jual sluar jeans..

another famous factory outlet.. Rumah Mode.. i shop till drop here.. hehe..

Day 3 (friday)

jalanan2 di bandung..

today we went to tengkuban parahu.. sight seeing sket.. cuaca ada rasa dingin sket tapi sbb matahari tengah tegak kat kepala.. panas terik gak.. tengok ler kawah berapi tu.. ada bau busuk sulfur sket.. yang paling tak tahan kat sini org kejar suh beli barang.. dia bleh kejar dari trun keta sampai kita berjalan2 kat bawah2 kat kedai2 tu sampai kita naik keta balik.. diorg follow jek.. ada dekat 5 org follow kitorg.. mak aii.. pastu mahal lak tu brg dia jual..

pintu masuk g tangkuban parahu

yaaa ni dia kawah volvano busuk tu..

kedai-kedai yang ada jual mcm2 brg kraf
this thing mmg menarik.. kalu tgk mamat tu pegang batang pokok.. pokok tu dalam dia ada design.. xyah ukir2 dia nya texture mmg semulajadi cantik.. corak batik gitu..
balik dari tengkuban perahu singgah balik kat pasar baru.. ada brg yg blom dibeli nak dibeli.. pastu pegi outlet utk children.. pegi terminal tas tangan.. pastu g jalan dago tu pegi Grande.. dahtu patah balik lagi pegi Heritage Cascade.. balik hotel kejap pastu pegi Rumah Mode lagi..

trun dari tangkuban parahu singgah beli sate kelinci (rabbit) hehehe.. banyak giler diorg jual kelinci kat sini.. saje nak rasa sate indon.. lain sket kan dari malaysia..

Makan malam tu makan makanan minang Simpang Raya.. sampai2 jek diorg trus bubuh buk buk lauk berpinggan2.. kaget kitorg.. eh ni kira cemana ni.. rupanya diorg bubuh sume lauk yg ada pastu kita pilih nak makan mana.. bayar mana lauk kita makan ler.. rasa boleh tahan la berasa masakan diorg ni..

amek tu lauk pauk skali dtg berdebuk2 memranjatkan org jek..

so tu ler aktvt lebih kurang selama tiga hari di bandung.. penat la nak cite.. malas..