Thursday, January 8, 2009

aku yang alpa

dalam pada aku konon2nya tengah rajin bkerja ni, masuk waktu lunch aku nak lah rehatkan diri (lately waktu lunch pun aku pulun buat keje.. ehem :p).. aku pun dok la browse blog yg baru diupdate.. sampai kat blog akak aku, baca je entry dia kali ni mengenai kealpaan dia pada Hari Asyura, tiba2 aku pun sedar.. yerrr aku tergolong dalam golongan orang2 yang telah lupa juga.. tiba2 terus aku rasa sdeh and tiba2 aku trus teringat mak aku..

since mak passed away on 2001, banyak benda yang aku lupa.. awal2 dlu mmg ingt, sebabnya mak la yang selalu mengingatkan, mak ingatkan untuk puasa sekian2 hari, mak ingatkan untuk baca doa awal akhir tahun, mak bagi ayat-ayat untuk dibaca dan diamalkan dan macam2 lagi.. ada aje ilmu yang diberi oleh mak..

walaupun mak belajar sekolah rendah je, tapi mak rajin nak dapatkan ilmu, pergi kelas agama every weekend memang x pernah miss, buku nota mak penuh dengan ilmu-ilmu yang dia pelajari dari ustaz, semuanya dalam tulisan jawi.. cantik, kemas dan tersusun..

tapi sekarang mak dah xde, banyak benda lupa.. ada yang masih aku amalkan.. sedikit kalau xbanyak.. aku patut contohi mak.. masa-masa terluang diisi dengan zikir.. mengingati Allah.. malam2 diisi dengan solat-solat sunat..

hari-hari aku sbok dengan bekerja.. solat yang wajib sahaja.. berzikir menyebut nama Allah bila mendodoikan anak tidur aje.. *sigh* aku selesa di dunia tapi macamana jaminan untuk aku di akhirat sana..

Maal Hijrah kali ni aku berharap aku akan menjadi lebih baik.. aku sdeh dengan keadaan umat Islam.. makin hari makin ditindas.. rakyat Palestin sengsara, anak2 muda kita bersuka ria.. *sigh* takutnya aku dengan keadaan dunia..
 

Template by Best Web Hosting