Wednesday, July 30, 2008

Gallstones and Me

Yesterday supposed to be my small surgery for removing my gallbladder at HSI.. I didn't go.. Early this year aku didapati mempunyai gallstones kat hempedu hati.. batu karang.. setiap kali aku g klinik ke spital.. nurse or doctor akan ckp.. 'muda-muda dah kena choli?' yee sebab biasanya orang sakit camni berumor 40 tahun ke atas.. Gallstones ni slalunya tbentuk sbb kolestrol.. org mcm aku yg kuat melantak ni harusss la tinggi tahap kolestrol itu..

Aku start kena masa tengah pantang awal taun ni.. perghh giler sakit tu.. memula ingat angin ke gastrik ke apa.. lama aku dok nanggung sakit sampai hampir 2 minggu and at last one day mata aku kuning.. gi klinik and doctor kata kuning ni ada 2 possibilities.. whether u ada gallstones or u kena hepatitis.. dia scan2 tengok cam xnampak gallstones so dia assume aku kena hepatitis.. ahh ngeri2.. hepatitis A ada harapan baik.. kalo B naya la sampai tua.. mungkin aku kena cuba tonik Al Jabbar..


kedudukan gallbladder itu.. gallstones duduk dalam tu..


Esoknya trus g Putri and buat medical checkup smula.. dapat result aku free from hepatitis dan aku ada gallstones tu sumenya.. Doc kata caranya adalah buang hempedu hati aku.. kalu buat kat Putri costnya RM12,000.00.. huk huk huk huk.. aku tersedak.. doc pun paham.. hehehe.. 2 kali cek kat Putri dan pastu doc bagi sume report2 aku and suh bwk g HSI..

Pegi HSI pegi HSA.. amek darah sana sini.. buat ujian apakebenda yang dia masukkan benda dalam mulut melalui tekak nak scan batu tu melalui perut.. sengsara btol.. doc buatkan appointment utk aku buat surgery remove hempedu hati tu smalam.. All this while aku makan memacam ubat dan buat memacam benda.. sakit sentiasa dtg.. hampir tiap ari tiap malam.. lepas makan sakit.. tambah2 oily food.. aku x amek oily food but still aku kena.. sakit dia MasyaAllah.. xleh xplain la.. dah mcm sakit org nak branak..


Aku beli tonik batu karang la yg aku jumpa kat internet.. hahaaha memang bla desperado cenggini apa pun sanggup cuba.. 2 botol aku minum tp still xbwk banyak perubahan.. berkurang sedikit tapi tetap sakit.. aku makan ubat homopati yang kosnya hampir seratus seminggu.. kekadang lebih.. pun sama.. sakit tetap ada.. aku g gak berubat batin.. ha amek ko batin tu.. pakcik tu kuarkan batu tu ikut blakang bdn.. malas la nak xplain cemana dia buat.. surprisingly batu yg kuar tu bila kita carik kat internet mmg cenggitu la rupa batu tu.. tapi aku still sakit walopun xkerap.. sekali dua aku sakit sampai at last aku cuba minyak kelapa dara brand nufera.. Alhamdulillah sejak tu aku dah xsakit lagi.. aku cuba minyak kelapa dara tu end of April.. till end of Julai ni aku blom kena sakit lagi atas izin-Nya..

rupa gallstones.. memacam saiz ada..


Aku xtau apa jadik kat batu2 dalam hempedu tu.. aku x buat check up lagi.. aku takut.. takut tetiba bla check tengok2 batu tu dah jadik sebesar bola golf.. ayooo confirm remove hempedu hati aku.. sbb masa awal2 dulu batu2 tu halus2 macam pasir kat pantai tu.. dia boleh jadik beso.. Cemana pun aku terus maintain minum minyak kelapa dara tu.. doa bebanyak supaya aku leh sembuh sepenuhnya.. Aminnn...
 

Template by Best Web Hosting